Dag 13 Cortez - Farmington (7 augustus 2011)

Vanmorgen mocht ik een beetje uitslapen. De wekker liep pas om half negen af omdat de eerste attractie dichtbij het motel lag. Er volgde weer een continental breakfast. Het begint wel eentonig te worden: slappe koffie, nep jus d’orange, bagels, cream cheese en zoete broodjes. Eigenlijk elke dag hetzelfde.

Motelkamer National 9 Sand Canyon, Cortez

De douche bleek een apart geval. Hij had twee standen: koud water en nog kouder. Pas na 5 minuten kwam er een beetje warm water uit dus het lukte uiteindelijk allemaal.

Mesa Verde was de eerste bestemming. De entree lag op 16 kilometer van het hotel. Het gaat hier om een van de meest bijzondere National Parks van Amerika. Deze keer niet zozeer qua natuurschoon, maar meer op archeologisch gebied. Hier hebben de Anasazi Indianen tussen de elfde en dertiende eeuw in de bergopeningen cliff dwellings (dorpjes in de rotsen) gebouwd. Het zijn er maar liefst 600 en slechts enkele toegankelijk.

Spruce Tree House cliff dwelling vanaf de heuvel

De eerste cliff dwelling Spruce Tree House bezocht ik op eigen gelegenheid. Bijzonder om te zien. Zeker als je bedenkt dat er toen alles met de hand werd gedaan.

Spruce Tree House cliff dwelling van dichtbij

Hierna begon ik aan een wandeltocht over een 4 kilometer lang pad. Helaas moest ik om half twee bij de volgende cliff dwelling zijn voor een rondleiding met een parkwachter en daarom maar gauw terug de auto in.

Nauwe doorgang wandelpad

Er zijn drie begeleide bezoekjes mogelijk aan de rotsdorpjes. Ik koos voor Cliff Palace. De grootste van allemaal. Rondleidingen waren 3 dollar, dus nog te doen. We liepen naar beneden en kregen een heleboel interessante uitleg van de ranger.

Cliff Palace

De weg naar boven ging via stenen trapjes en laddertjes. Een heel geklim dus. Dat maakte het extra avontuurlijk.

Ladder naar boven

Toen dit allemaal achter de rug was stond de klok op half drie. Tijd zat dus. Ik begon nogmaals aan de vier kilometer lange wandeling die ik eerder had moeten stoppen. Als ik ergens aan begin, maar ik het af. Lekker bij 32 graden. Deze tocht voerde naar de petroglyphs (afbeeldingen en symbolen uitgekerfd in de rotsen). Leuk toen ik onderweg naar beneden een groepje Nederlanders zag die een rondleiding kregen in het Nederlands. Een voorbijlopende Amerikaan maakte hierop de opmerking "That's the German version." Het was verder een mooi wandelpad over de rand van de berg met soms hele nauwe doorgangen. Bij de rotsafbeeldingen ontmoette ik nog een echtpaar uit Boston dat een en ander te vertellen had.

Petroglyphs

Net voorbij de rotsafbeeldingen liep het pad verder naar boven over eerst een pittige helling en later een vlak pad met een prachtig uitzicht op de canyon (alleen zonder rivier deze keer). Op een plateau kon ik fijn mijn blik pittige tonijn opeten.

Plateau met steile afgrond

Eenmaal boven vulde ik de fles met water weer en reed ik het park uit. Genoeg voor nu. Er was nog veel meer te zien maar ik vond het even genoeg. Ik ging terug naar Cortez om te eten bij Kentucky Fried Chicken.

KFC menu van $ 5,35

Ik wilde hierna direct naar het Motel 6 in Farmington. Onderweg bedacht ik me en ging eerst nog langs Four Corners. Slechts een omweg van 50 kilometer. Het is het punt waar de staten Colorado, New Mexico, Utah en Arizona samenkomen. Dit alles over een weg met aan alle kanten rotsen.

Eenzame rots

Drie dollar entree en daar begon de commerciële poppenkast. Het was niet heel druk omdat het al 19.00 uur was, maar er waren toch best wat mensen. Rondom het middelpunt stonden tig kramen van Navajo indianen die er hun handwerk verkochten.

Four Corners

Deels over de dorre woestijnvlaktes van Arizona reed ik naar Teec Nos Pos (gekke naam voor een dorp maar dat is indianentaal). Daar sloeg ik linksaf naar Farmington, New Mexico. Het landschap was totaal anders dan in Colorado. Heel dor en met veel rotsen. Sommige op zichzelf staand midden in de woestijn (of hoe je het ook mag noemen). De wegen leken eindeloos. Temperatuur hier 34 graden en daarmee een stuk warmer dan in de bergen van Colorado.

Lange weg van Arizona naar New Mexico

Een uurtje later stond ik bij Motel 6 in Farmington. Met 43 dollar echt een koopje deze keer.

5 opmerkingen:

  1. Happy Birthday! Waar en hoe ga je je 34ste verjaardag vieren? Ga je uiteten?

    Interessant hè de Cliff Dwellings. Zijn dit de Gilla Cliff Dwellings? Ik kan me nog herinneren dat dit een hele klimpartij was.

    Amerikanen zien blijkbaar Nederland en Duitsland als één en hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook pappa wenst jou een fijn nieuw geboortejaar toe. Kleptermaareineop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou bedankt weer allemaal voor die kaarten.
    @ Monique
    Het zijn niet de Gila Cliff Dwellings. Dat is een ander park in New Mexico. Daar kom ik net niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor de liefhebbers staan er weer diverse nieuwe filmpjes op youtube. Niet de allerbeste kwaliteit maar het kan ermee door.

    http://www.youtube.com/user/USASouthwest2011?feature=mhsn#p/u

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb ik met toch een hele dag van jou gemist. Ik zie nu pas dat je ook in Mesa Verde bent geweest. Zijn wij ook ooit geweest en ik vond het ook indrukwekkend. Ieuw die slang op het filmpje.

    BeantwoordenVerwijderen