Dag 16 Alamogordo - Alpine (10 augustus 2011)

Met een bakje slappe koffie begon de dag hier in het Motel 6. Ontbijt werd er niet geserveerd maar met een paar stukken fruit uit de koelbox was ik al tevreden.

Kleren waren ook weer schoon. Gisteravond gewassen in de wasserette. Voor $ 2,50 had ik ze gewassen en gedroogd inclusief een pakje Tide waspoeder. Koopje!

Er ging een tripje met veel kilometers aankomen vandaag. De eerste bezienswaardigheid lag op 25 kilometer van het motel. White Sands National Monument. Een groot woestijngebied met wit zand (eigenlijk is het een soort kalk). Overblijfselen van een ondiepe zee die hier 250 miljoen jaar geleden lag. De rit ernaartoe verliep vlug. Geen wegafsluiting vandaag. Het park ligt namelijk midden op de White Sands Missile Range waar af en toe raketten worden getest door de Amerikaanse luchmacht. Als dat zo is mag je een uur wachten tot de weg weer open is. 

Witte zandduinen van White Sands National Monument

Vlak na binnenkomst waren de eerste mooie foto’s een feit. Hoe verder je het park inreed hoe witter het eruitzag. Druk was het helemaal niet.

Oorloze zandhagedis

Ik besloot een stukje te gaan wandelen. De medewerker van het infocenter had me al gewaarschuwd voldoende water mee te nemen. Vorige maand had een vrouw dat niet gedaan en die was daardoor overleden. De hele wandeling zou 4 mijl zijn. Te veel en daarom deed ik maar een stukje. Dat viel nog niet mee. Men had wel met palen de route gemarkeerd maar soms raakte je toch wat gedesoriënteerd. Alles leek op elkaar. Da’s link in de woestijn en toen ben ik maar teruggelopen naar het begin. Natuurlijk met een camera vol foto’s.

Woestijnplant

Na 2,5 uur reed ik terug naar het beginpunt met een korte stop bij een droog zoutmeer om vervolgens te vertrekken.

Drooggevallen zoutmeer

Nu op naar El Paso, Texas. Dat was 11 jaar geleden mijn eerste kennismaking met Amerika en daarom heeft het voor mij de status van een soort bedevaartsoord. Met onderweg uitzicht op hoge bergketens reed ik via Las Cruces na in totaal 160 kilometer de stad El Paso in.

Las Cruces, onderaan de heuvel

Eerste stop: Jack In The Box (Sjaak In De Doos of zou het een Amerikaanse uitdrukking zijn?). Dat is de naam van een hamburgerketen.

Jack In The Box menu

Hierna was het op naar Scenic Drive. Een weg tot boven op een heuvel. Vanaf dat punt heb je een schitterend uitzicht op El Paso en het naastgelegen Ciudad Juárez in Mexico. Het trekt wel wat vage figuren aan maar dat is hier normaal. Ik heb het al meerdere keren meegemaakt dat mensen dan gewoon in hun afgetrapte auto wat zitten te hangen, beetje muziek luisteren en kijken. Verder geen last van. Ik kwam hier om foto’s te maken. Dat lukte aardig.

Scenic Drive met uitzicht op El Paso en Juárez
(achter tegen de bergen)

Imiddels was het toch al dik 4 uur dus een beetje tijd om te vertrekken en de auto nog eens vol te gooien met benzine. Er restte nog een rit van 360 kilometer naar Alpine. Deels over de snelweg I-10. Onderweg kwam ik nog een checkpoint tegen van de U.S. Border Patrol. Gewoon een routinecontrole van de douane om te kijken of er geen illegale Mexicaan in je kofferbak zit. Ik heb het afgelopen jaren al meerdere keren meegemaakt tussen Arizona en Texas. Op sommige punten loopt de weg namelijk bijna parallel aan de grens.

Weer de oneindig lange I-10 op

Tweehonderd kilometer verderop mocht ik de snelweg af. Drukte bij het tankstation daar. De entree leek wel een hangplek voor gasten van de nachtopvang. Maar nee, het was hier de onderlaag van de bevolking die op de Greyhound bus aan het wachten was. Over het algemeen doen mensen alles met eigen auto, behalve als ze nauwelijks geld hebben. Bandjes ook maar eens opgepompt en nog twee hotdogs (met de structuur van een gehaktstaaf) plus een iced coffee in fles.

Twee hotdogs en een flesje Starbucks Frappuccino

Genoeg energie voor de komende 160 kilometer naar Alpine. Aan beide wegkanten waren weer hele weidse landschappen te zien en veel ranches met stieren. Het is juist de lucht die het dan mooi maakt. Ik pakte net het staartje mee van een hele dikke bui. De auto waaide bijna van de weg af. Helaas was het snel over. De volgende zwarte lucht bleef me bespaard en trok een andere richting uit. Prachtig die vlaktes. Zo kon je precies zien waar een bui begon en eindigde.

Flinke bui in de verte

Lachen was het toen er ergens midden in het dorre landschap een cementen kot stond met een paar demomodellen van Prada-schoenen. Dit diende als etalage voor een winkel in het verderop gelegen dorp. Kan alleen in Amerika.

Picknickplaats aan de highway naar Alpine

Om half negen arriveerde ik in Alpine, Texas. Het grootste dorp in de regio Big Bend National Park. Hotel: The Maverick Inn (2 nachten 134 dollar). Ik werd er in ieder geval hartelijk onthaald. Op mijn vraag waarom de straat hier Holland Avenue heette was het antwoord dat er vroeger nogal veel Duitse immigranten woonden?? Tja, weer die Duitsers. Ze hebben er iets mee in dit land.

Een prachtige antieke kamer. Morgen zal ik er een paar foto’s van maken. Het geheel zag er erg leuk uit en dat terwijl het al donker was. En internet? Dat werkte prima als ik buiten op het stoepje ging zitten.

2 opmerkingen: