Dag 21 Austin - Houston (15 augustus 2011)

Om half negen ging de wekker en stond ik op. Eerst de douche in. Zag er allemaal relatief schoon uit op een dikke haar tussen de handdoeken na en een lege condoomverpakking achter de wc. Dat is de charme van een Amerikaans motel. Wat lijkt het me toch gruwelijk om in zo’n Holiday Inn te slapen. Alles perfect, nooit geen avontuur. Geef mij maar zo’n motel daar krijg je tenminste het Route 66 gevoel van. Die viezigheid soms en dat gajes maken het alleen maar avontuurlijk.

Geen ontbijt in het motel, slechts koffie. Geen probleem. Mijn eigen mueslirepen waren net zo voedzaam.

Op naar Austin, hoofdstad van Texas. De auto zette ik achter het visitors center neer op een betaalde parking (7 dollar voor de hele dag). Parkeermeters hadden ze ook hier in alle soorten en maten. Dit was een hele speciale. Een ijzeren wand met allemaal gleufjes. In dat gleufje stopte je dan het betreffende bedrag (briefjes of muntjes). Mocht het niet helemaal erin passen, dan was er een sleuteltje aan het tableau bevestigd waarmee je het briefje verder kon doordrukken. Zeer primitief, maar het werkte. Met een plattegrond van het infocentrum kon ik de straat op.

Parkeermeter in Austin

Bij een hoofdstad hoort natuurlijk een state capitol (regeringsgebouw). Aan het eind van een grote laan stond dan hier het statige Texas State Capitol. Zeg maar het Witte Huis, maar dan in lelijk bruin. Door de felle zon leek het wel meer wit

Texas State Capitol

Een gigantisch gebouw en daarmee het grootste van alle staten in Amerika. Na een bagagecontrole en korte fouillering was eenieder vrij om zich door het gebouw te bewegen. Ja, dat kan zelfs in Amerika. En foto’s maken? Geen enkel probleem.

Ronde middengalerij

Twee belangrijke zalen mochten bezocht worden, de loopgangen, de ronde middengalerij. Kortom, alles. In een rondleiding had ik verder weinig zin omdat ik maar een dagje hier zou zijn en meer wilde zien. Andere keer.

Een van de statige vergaderzalen

Een dame had nog een foto van mij gemaakt. Helaas was die onscherp. Daarna maar een heer gevraagd, maar die bakte er ook niet veel meer van.

In het Texas State Capitol

Na het bezoek aan het state capitol was het alweer bijna lunchtijd. Ik koos voor Quiznos. Een soort Subway maar dan beter. Het werd een broodje pittige kalkoen met broccolisoep en een drankje. Natuurlijk zoals bijna overal gratis refill en dus zo vaak bijvullen als je wilde.

Menu bij Quiznos

Op naar het Bremond Block Historic District. Een verzameling typische Amerikaanse villa’s uit vroeger tijden. Daar had ik me iets meer van voorgesteld. Welgeteld een blokje huizen was het.

Villa in Bremond Block Historic District

Ik liep verder zuidwaarts via Congress Avenue om uiteindelijk bij de Congress Avenue Brigde uit de komen.Vanaf die brug had je een mooi uitzicht op de skyline van de stad.

Skyline aan Congress Avenue

De stad ligt aan de Colorado River of Texas (dat is niet dezelfde als in Colorado) en die stroomt dan weer onder de bruggen door.

The Colorado River of Texas

Opvallend genoeg trof ik erg weinig volk aan in downtown. Aangezien ik een en ander had gehoord over Austin verwachtte ik een levendig centrum. Dat was het helemaal niet. 

Rustig straatbeeld in Austin

Om toch het gevoeld te krijgen dat ik er niet alleen was probeerde ik wat mensenvolk op de foto vast te leggen.

Drukte bij een eetcaravan

’s Avonds is het een ander verhaal. Dan gaat de stad los in de uitgaansbuurt waar zich heel veel jazzclubs bevinden. Daar staat Austin om bekend. Nou is dat allemaal prachtig, hoewel jazz niet helemaal mijn ding is. In gezelschap zou ik best een keer zo’n bar willen binnenstappen, maar alleen vind ik daar niks aan.

Gekleurde gevels in de uitgaanswijk

Omdat ik naar de wc moest liep ik nog een keer het visitors center binnen. Een aardige dame wist mij wat te vertellen over een park met een mooi zwemparadijs.

De Barton Springs Pool

Het ging hier om de Barton Springs in Zilker Park. Dit is een natuurlijke bron waarin je mag zwemmen. De gemiddelde watertemperatuur is 20 graden. Het was er erg druk, maar ook niet vreemd met alweer een dikke 38 graden op de thermometer.

Drukte in het water

Na betaling van 3 dollar entree dook ik ook een keer het water in. In het begin best koud, maar na verloop van tijd goed uit te houden.

Het heldere water van de Barton Springs Pool

Helaas kon ik het niet al te laat maken want er resteerden nog 260 kilometer terug naar Houston.

Onderweg at ik een lekkere maaltijd bij Long John Silver's. Dat is een fastfoodketen die de friet combineert met gebakken vis of garnalen. Lekker spul. Jammer dat ik die niet eerder had ontdekt. Misschien volgend jaar dan maar.

Long John Silver's

In Houston checkte ik in voor de laatste motelnacht van deze reis. Wederom het Knights in aan de North Freeway voor een bedrag van 50 dollar.

Hier eerst spullen uitsorteren voor in de koffer en daarna werd er, onder het genot van het laatste blikje Budweiser, een reisverslag getypt.

2 opmerkingen:

  1. Geniet nog van je laatste vakantie dag.
    We wensen je een goede reis terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Long John Silver is inderdaad lekker.
    Maar zo heb je inderdaad nog een keten waar je nog van alles kunt uitproberen volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen