Dag 8 Alamosa - Denver (2 augustus 2011)

De dag begon nogal mistig en bewolkt met een lauw temperatuurtje. Eerst maar eens een ontbijt. Ook het Days Inn bood hetzelfde gebeuren aan als al die andere motels. Met de buik vol konden de koffers in de auto en reed ik aan.

Al gauw trok de mist op en na 10 kilometer waren de eerste bergen zichtbaar. Het zou een ritje van 50 kilometer worden naar de eerste bezienswaardigheid: Great Sand Dunes National Park.

The Great Sand Dunes in de verte tegen de berg aan

Het gaat hier om een paar joekels van zandheuvels tegen de voet van de Sangre de Cristo Mountains aan. Zeg maar een stukje Sahara tegen de bergen aan, maar dan met meer Hollandse temperaturen. Het leek wel alsof die zand er met een paar duizend vrachtwagens was neergekiept. Toch is het allemaal een natuurlijk fenomeen.

Op weg naar de top

Al die mooie zandheuvels mochten beklommen worden. Dat viel niet mee. Tot nu toe een van de pittigste wandelingen. De hoogste heuvel is 229 meter. Natuurlijk bovenop die 2.250 meter hoogte waar het park zelf ligt. Ik heb de top gehaald en met mij nog een heleboel mensen. Boven op de berg had je een 360 graden uitzicht over de hele regio.

Top van de hoogste zandberg

Hierna volgde er een stevige rit van bijna 300 kilometer, grotendeels over de snelweg, naar Colorado Springs met onderweg nog een korte stop bij Subway voor een gezonde snack met kip en de gebruikelijke berg groente. In de omgeving van Colorado Springs zou ik drie dingen bezoeken. Voordat ik daar aan begon eerst tanken voor $ 3,45 de gallon.


Interieur van de auto

Rond half vier begon ik aan de Pikes Peak Highway. Een tolweg (duur, $ 12,-) naar de hoogste berg van de regio (4.302 meter). Onderaan werd me al gevraagd of ik echt naar boven wilde. Het zicht zou minimaal zijn en de laatste kilometers afgesloten vanwege de bewolking. “Nou, doe toch maar”, zei ik.

Beginpunt Pikes Peak Highway

Ik passeerde eerst een mooi punt met uitzicht over de vallei. 


Uitzicht over de vallei

Later een stuwmeer en uiteindelijk het eindpunt: de souvenirwinkel. Verder mochten we niet. Jammer want hier zat je pas op 3.432 meter. Begrijpelijk als je de mist op de foto ziet.

Helaas niet meer verder

Toen het begon te regenen reed ik weer naar beneden en bezocht ik Manitou Springs. Een dorpje met een historisch centrum en veel toeristenwinkels. Er mooi opgezet en druk.

Manitou Springs

Ook hier regende het af en toe, maar het was nog te doen. Het weerhield me er niet van om een heleboel foto’s te maken.

Restaurant boven rivier in Manitou Springs

The Garden of The Gods werd voor vandaag de laatste bezienswaardigheid. Dit is een gratis toegankelijk natuurpark met gigantische rotsen. Als je weinig tijd hebt kun je een rondje rijden. Omdat het pas zes uur was heb ik het wandelpad gevolgd.

Wandelpad Garden of The Gods

Er volgden vele fotomomenten. Ik vond het echt indrukwekkend. Met name de op zichzelf staande grote rode rots. Net alsof er een dikke meteoriet op aarde was neergegooid.

Dikke rots in Garden of The Gods

Na dit avontuur moest ik nog 105 kilometer rijden naar de eindbestemming Aurora (een voorstad van Denver). Op internet had ik een kamer gereserveerd voor twee nachten. De keus was tussen Motel 6 voor 50 euro per nacht of de Crestwood Suites voor dezelfde prijs. Die laatste dan maar. Bij aankomst zag ik al meteen wat voor publiek hier zat. Figuren van het type morgen- na-het-ontbijt-als-de- sodemieter-naar-de-golfbaan. Geen last van verder en het was een prima kamer compleet met keuken en potten en pannen.

Complete keuken Crestwood Suites

2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met het behalen van de top.

    De weersomstandigheden/temperaturen lijken op die in Florida. Gisteren was het bloedheet en vandaag regen/onweer en hagelbuien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En nog een keer gefeliciteerd... je hebt al meer foto's dan ons! Inderdaad mooie rotsen en dat gratis, niet te geloven. De zandbergen doen een beetje aan white sands denken, maar dan niet wit en minder heet.

    BeantwoordenVerwijderen